Om een bocht goed te nemen of om vlot door het verkeer te manoeuvreren, is het belangrijk om correct te kunnen sturen. Wanneer je jezel dwingt om steeds met twee handen te sturen, creëer je voor jezelf een automatisme dat jou, in geval van een noodsituatie, zeker van pas zal komen.
Positie van de handen.
Correct en juist sturen lukt niet met één hand (of met één vinger), met de pols of met de vlakke hand. Wanneer je dit wel doet, dan kan je in een noodsituatie de controle over het stuur verliezen. Wanneer je het stuur binnenin grijpt dan worden de stuurbewegingen beperkt en kan dit bovendien leiden tot overreactie in geval van een noodsituatie.
Het is aan te raden om steeds twee handen aan het stuur te houden, bij voorkeur in de positie "kwart voor drie" of "kwart over negen". Op die manier kan je het best alle functies aan het stuur bedienen. Waren autoconstructeurs ervan overtuigd geweest dat je beter met één hand op het bovenste punt van het stuur stuurt, dan hadden ze wellicht daar ook de bediening voor de richtingaanwijzers en de ruitenwissers geplaatst. Niet dus. Bovendien vermijd je zo dat je jezelf een stevige vuistslag uitdeelt bij een eventuele aanrijding en de daaropvolgende explosie van de airbag.
Methodes
Je kan twee methodes toepassen. De doorgeefmethode is ideaal in bochten die niet scherp zijn. De doorgeefmethode is dus aangewezen wanneer het stuur niet meer dan een kwartslag moet worden gedraaid. Je geeft het stuur door, zonder dat de handen elkaar kruisen. Bij deze methode is het belangrijk om te waken over de positie van de handen op het stuur (kwart voor drie!).
In scherpe bochten of bij parkeermanoeuvres is de overneemmethode meer aangewezen omdat snelle, korte opeenvolgende stuurbewegingen worden gemaakt. Bij de overneemmethode draaien de handen het stuur snel en over elkaar in de gewenste richting. Bij deze methode is het belangrijk om erop te letten dat de rug stevig tegen de rugleuning gedrukt blijft. Daar waar dit bij de doorgeefmethode haast vanzelf gebeurt (je duwt als het ware op het stuur), is dit bij de overneemmethode net tegenovergesteld. Je hebt in dit geval immers meer de neiging om aan het stuur te 'trekken' waardoor je automatisch je rug wilt losmaken van de rugleuning. Niet doen!
Om goed te kunnen sturen is het belangrijk om de wagen goed aan te voelen. Het is daarom ook raadzaam om je linkervoet steeds op de voetsteun te plaatsen.
Kommentare